Rengøringshjælp: Jeg overvejer stadig

Reklame: Rengøringen er sponsoreret af Happy Helper

Åh hvor har jeg savnet at komme hjem til et rent hus!

Sidste år havde vi fast rengøringshjælp hver uge i et halvt års tid, og jeg har LÆNGE overvejet, om det var noget vi skulle prioritere igen.

Der er simpelthen intet bedre end at komme hjem til et rent og velduftende hus og bare holde weekend uden at skulle tænke på at bruge hele lørdag formiddag på støvsugning og gulvvask.

Så da jeg fik mulighed for at teste Happy Helper, slog jeg til med det samme.

Og jeg vil gerne dele mine erfaringer – gode, såvel som mindre gode.

For ja – jeg har både ros og ris til konceptet, og jeg vil gerne understrege, at det er min personlige oplevelse, jeg deler her. Og jeg er pt. stadig i overvejelsesfasen mht. om jeg vil have fast rengøringshjælp igen. For desværre kom jeg også i tanker om, hvorfor vi i sin tid droppede det…

 

Men lad os starte med det positive!

Idéen bag Happy Helper er god!

Jeg tror alle, der har prøvet at finde en rengøringshjælp, kender til problemer som:

  • De gode (private) er allerede helt booket op
  • Professionelle rengøringsfirmaer koster kassen
  • Dårlig samvittighed over at få lavet sort arbejde (OK, jeg ved godt det ikke er alle, der har det sådan. Men jeg har. Jeg bryder mig ikke om sort arbejde og vil gerne have, at tingene er i orden)

Det fede ved Happy Helper er, at man kan booke en ikke-professionel rengøringshjælp til en rimelig pris, der bliver betalt skat og moms, og man er forsikret i fald der sker uheld.

Det hele foregår online, og man bestemmer selv hvem man vil lukke ind i sit hjem. Og ja: Det betyder noget! Det er en stor tillidssag at lade en fremmed gå rundt og gøre rent/rydde op, mens man ikke selv er der.

Jeg løb ind i lidt tekniske problemer, da jeg skulle booke min helper. Det lykkedes dog, og fra tidligere ved jeg, at det går nemt og hurtigt med bookingen, og Happy Helpers kundeservice er søde og hjælpsomme.

Efter rengøringen får man automatisk tilsendt en faktura på mail, som man jo så kan trække fra i skat (håndværkerfradrag).

Og så til lidt ris…

Jeg har desværre oplevet flere gange, at man ikke kan regne med at få gjort rent i det tidsrum, man har valgt. Og denne gang var da heller ingen undtagelse.

Vores helper accepterede bookingen lynhurtigt, men sent aftenen inden hun skulle komme, ville hun gerne ændre tidspunktet til en time tidligere.

Det er selvfølgelig OK, hvis det havde været en undtagelse, og der havde været en særlig grund. Men eftersom jeg har oplevet det med vores tidligere helpers – og ved fra andre i min omgangskreds, at de også oplever det i tide og utide – så startede det som et irritationsmoment, allerede inden hun havde været her.

Årsagen var (og har også tidligere været) nemlig, at hun havde sagt ja til for mange bookinger, og nu prøvede hun at rykke rundt på dem, så hendes skema gik op.

Og nu tænker du måske: Herregud… en time.

Men når man planlægger sine øvrige aktiviteter omkring det og i øvrigt ikke har den store lyst til at banke hele familien op klokken 7 en lørdag morgen for at hun kunne komme til, så bliver det irriterende.

Især når man godt ved, at det desværre ikke er usædvanligt. Og især, når aftalen bliver ændret i sidste øjeblik. Det bliver en stressende og ærgerlig oplevelse, når man skal starte med at diskutere tidspunkter…

Alt det gode ved at have rengøringshjælp

Som tidligere nævnt, så er der intet der slår følelsen af at gå på weekend efter en travl uge, når man ikke skal tænke på støvsugning og gulvvask.

Og det er skønt, når det bare kører: Vores tidligere helper havde en nøgle og kom, mens vi var på arbejde. Hun kendte huset og efter et par gange nåede hun virkelig i bund hver gang.

Udover den åbenlyse fordel i ikke at skulle gøre det selv, så tog det også den daglige stress og dårlige samvittighed over de hjørner, man aldrig når (dem kende I godt, ikke?). Så det endte faktisk med, at der blev overskud til andre ting.

Men det kræver naturligvis tålmodighed i starten: En Happy Helper er ikke en professionel rengøringshjælp. Det er typisk et ungt menneske, som har flere jobs eller er studerende samtidig med.

Så det bliver et spørgsmål om kemi og om at finde én, som man er nogenlunde aligened med mht. rengøringen. Og der er forskel på, hvor meget den enkelte når at gøre på 3-4 timer.

Der er altså nogle ting, man skal gøre op med sig selv, inden man booker – herunder også, at man ikke kan beholde sin helper for evigt. Jeg havde som sagt én, der var helt fantastisk sidste år, men hun skulle desværre rejse hjem til Argentina efter 3 måneder.

Hvis jeg skal give et par gode råd til Happy Helper

Alt i alt, synes jeg godt om idéen. Men de skal passe på, at den store succes ikke ender med at drukne dem, mens der stadig er børnesygdomme i opstartsfasen.

Der skal stilles krav til helpernes punktlighed/stabilitet. Det duer simpelthen ikke, hvis man som kunde sidder med oplevelsen af, at man er til for helperen og bare må rette ind ifht. andre arbejdsgivere eller kunder. Alternativt må der tages forbehold for, at en booking ikke er en booking – men bare et ønske.

Happy Helper er ikke arbejdsgiver, men formidler. Jeg kunne så godt tænke mig, at de også kunne hjælpe med fx nøgleservice, så man ikke skal give sin nøgle til en fremmed person på eget ansvar.
Det er vel trods alt de færreste, som kan være hjemme hver uge, mens der bliver gjort rent. (Og jeg fik aldrig min nøgle retur fra den tidligere helper – dvs. jeg ved faktisk ikke, hvem der har adgang til min husnøgle efterfølgende. Det er ret utrygt).

Skal jeg have fast rengøringshjælp?

Jeg er for at være helt ærlig ikke 100% sikker på det.

Jeg savner alt det positive, men jeg vil også foretrække at have en stabil hjælp, som jeg ved jeg kan regne med.

Jeg spurgte helperen fra forleden, om hun kunne nævne en ugedag, hvor det ville passe i hendes skema at komme fast. Det kunne hun ikke… Det kom an på, hvor mange bookinger, hun havde fra uge til uge…

Det efterlod mig sådan lidt… Meh…

 

 

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Scroll til toppen